Kierrätyspyöräily: Tässä on Ultima Multipath
Sähköavusteisia polkupyöriä pidetään yleisesti yhtenä ympäristöystävällisimmistä tavoista liikkua kaupungissa niin ihmisten kuin tavaroidenkin kanssa. Ja tottahan se on, kun vertaa niitä seitsemän hengen katumaastureihin, diesel-pakettiautoihin ja jopa – kauhistus! – sähköautoihin kuten Tesla Model Y ja Polestar 2. Kyse on yksinkertaisesti tehokkuudesta, mutta myös hiilijalanjäljestä. Sähköauton valmistaminen aiheuttaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin sähköavusteisen polkupyörän valmistaminen, totta kai, mutta se ei tarkoita, etteikö polkupyörän valmistaminenkin aiheuttaisi hiilijalanjälkeä, tiedättehän?
Tässä kohtaa esiin astuu Ultima Multipath. Ranskalaisen pyöräliikkeen valmistama Ultima käyttää runkonaan monokokkirakennetta, joka on valmistettu ruiskuvaletusta yhdistelmästä kierrätettyä muovia ja alumiiniseosta. Se on erilainen polkupyörä… ja ulkonäkökin poikkeaa totutusta!
Muovisen rungon lisäksi Ultima Multipathissa on muovinen, yksipuoleinen etuhaarukka, joka muistuttaa hieman klassista Cannondale Lefty -mallia. Ja kuten tuo vallankumouksellinen 90-luvun suunnittelu, sen suunnittelijat väittävät sen olevan vahvempi ja kevyempi kuin perinteinen alumiinihaarukka.
Tuo ”Lefty” on yksi neljästä saatavilla olevasta konfiguraatiosta – vakio (tosin muovinen) haarukka, Mini Cargo -haarukka, jossa on tukijalka ja tavarateline, sekä suurempi Family Cargo -haarukka, johon mahtuu taaperot lapsen istuimessa.
Sähköpuolen ratkaisuissa Ultima hyödyntää Valeo Smart -polkupyörän polkimien avustusjärjestelmää. Siinä on keskiöön sijoitettu 250 watin sähkömoottori, joka tuottaa 130 Nm vääntömomentin ja joka toimii yhdessä Effigearin valmistaman 7-vaihteisen adaptiivisen vaihteiston kanssa. Sähkövirta saadaan muovisen rungon sisään integroidusta akkupaketista.
Muita ominaisuuksia ovat sisäänrakennettu GPS-seuranta, joka voidaan aktivoida Ultiman omaa älypuhelinsovellusta käyttäen, sekä neutraali vaihdeasetus, joka lukitsee polkimet paikoilleen, kun pyörä on pysähdyksissä. Lisäksi se toimitetaan Selle Italian satulalla, Bam Cityn iskunvaimentavilla tankoilla, joissa on Ergon-kahvat, Busch & Müllerin valaisimilla, Mavic 700c -pyörillä, Magura-hydraulisilla levyjarruilla, Look-polkimilla sekä Hebie-irrotettavilla lokasuojilla – ja kaikki tämä vaihtelee hintahaarukassa 3500 – 3700 euroa riippuen valituista vaihtoehdoista.
Se on ehdottomasti erilainen… mutta sopiiko tämä pyörä minulle? Mitä mieltä te olette, onko Ultima Multipath kierrätysmateriaaleista valmistettu sähköpyörä uudenlainen näkemys entistä kestävämmästä pyöräilystä, vai onko se liian oudon näköinen?