Sähköpyörän viritys – mahdollisuudet ja riskit
Sinulla on kiire ja sähköpyöräsi moottori lopettaa jerkun antamisen yhtäkkiä, koska 25km/h enimmäisnopeus on saavutettu. Useimmat sähköpyöräilijät tietävät tämän tunteen. Moni varmasti myös miettii saisiko moottorista vähän enemmän irti ja onko se ylipäätään mahdollista? Vastaus on kyllä ja ei.
Kuten muutkin ajoneuvot, sähköpyörät voidaan virittää viritysmoduuleilla tai -sovelluksilla. Mutta sähköpyörän viritys omaa kuitenkin tiettyjä riskejä, jotka ovat itseasiassa paljon suurempia kuin monet ihmiset ymmärtävät.
Lyödään nyt kaikki kortit pöydälle heti alusta alkaen. Sähköpyörien nopeusrajoituksia koskevat lait ovat voimassa monista hyvistä syistä. Poistamalla sähköfillarisi rajoitukset lopetat samalla välittömästi Suomen lakien ja säädösten noudattamisen, jos pyöräilet millä tahansa yleisellä tiellä tai polulla. Voit käyttää viritettyä sähköpyörää ainoastaan yksityisellä alueella maanomistajan luvalla. Toiseksi on tärkeää muistaa, että minkä tahansa rajoituksenpoistolaitteen asentaminen sähköpyörään usein mitätöi tehdastakuun. Nyt kun nämä taikasanat on sanottu, hypätään itse asiaan.
Mitä sähköpyörän virittäminen on?
Sähköpyörän viritys poistaa poljinavustuksen nopeusrajoittimen, joka siis lopettaa sähköavustuksen kun 25km/h nopeus saavutetaan. Tämä vapauttaa kaiken sähkön moottorista, joten ajoneuvo kulkee nopeammin kuin ennen. Normaali sähköpyörä, joka toimitetaan voimassa olevien määräysten mukaisesti, on usein varustettu 250-500w watin moottorilla ja auttaa sinua 25 km/h nopeuteen asti. Tämä 25km/h raja ei johdu itse moottorista vaan valmistajan moottoriin asettamasta rajoituksesta.
Miten sähköpyörän nopeusrajoitin toimii?
Sähköpyörän nopeusrajoitin on yleensä simppeli ohjelmisto, joka on sisäänrakennettu pyörän sähköjärjestelmään. Se asettaa rajoituksen sähköavusteisen pyörän huippunopeudelle, joka on tosiaan 25 km/h. Tämä rajoitus on Euroopan unionin lainsäädännön mukainen, joka on tarkoitettu varmistamaan sähköpyörien turvallisuus ja estämään mahdolliset vaaratilanteet. Kun pyörä saavuttaa 25 km/h nopeuden, sähkömoottorin antama teho loppuu automaattisesti, jolloin pyörä kulkee eteenpäin pelkällä lihasvoimalla.
Itse nopeuden mittaustapa vaihtelee käyttöyksikön mukaan.
Nopeusanturilla: Jos sähköpyörässäsi on keskivetomoottori, anturi mittaa nopeuden. Tämä on yksinkertainen komponentti, joka toimii magneetin kanssa. Tällainen anturi on yleensä helppo ohittaa ja helppo aloitus pyörän viritykseen.
Ilman nopeusanturia: Napamoottorit eivät tarvitse nopeusanturia. Tämän tyypin moottori havaitsee fillarin nopeuden suoraan. Tämä tekee virittämisestä paljon vaikeampaa tai joissain tilanteissa jopa mahdotonta.
Sähköpyörän viritys
Sähköpyörän viritykseen on monia eri keinoja:
- Lastutus: Kytket viritysmoduulin nopeusanturiin. Tietystä nopeudesta lähtien lastu on suunniteltu välittämään ohjausyksikkölle valheellista nopeustietoa (usein vain n. puolet tai kolmanneksen todellisesta nopeudesta) jolloin pyörän todellinen nopeus saadaan yli 25km/h vauhteihin. Tämä tarkoittaa tietysti myös sitä, että pyörätietokoneen näyttämät nopeudet eivät enää ole oikein. Toisaalta tällainen lastu voidaan helposti poistaa, jotta voit ajaa sähköpyörälläsi tarvittaessa alkuperäisessä kunnossa.
- Virityssarjat: Virityssarjoja on saatavana eri muunnelmina. Tällaisia ovat ns. ”mokkulat”, jotka toimivat samalla tavalla kuin lastutus. Virityssarjojen asennus on yleensä huomaamattomampaa ja riippuu osittain pyörän koosta. Virityssarjojen lisäetuna on se, että ne eivät väärennä ajotietokoneen näyttämiä nopeuksia.
- Ohjelmiston muokkaus: Joissakin tapauksissa sähköpyörän nopeusrajoitus voidaan ohittaa ohjelmistopäivityksen tai ohjelmoinnin avulla. Tämä edellyttää kuitenkin ohjelman muokkaamista ja voi vaikuttaa pyörän takuun ja vakuutusturvan voimassaoloon. Tämä on kuitenkin usein tavan tallaajalle todella hankala prosessi ja kaiken lisäksi ohjelmiston muokkausta on usein vaikea peruuttaa tai saada takaisin alkuperäiseksi.
- Virityssovellukset: Useimmat virityssovellukset toimivat vain yhdessä viritysmoduulin kanssa. Virityssovelluksia käytetään virityksen säätämiseen ja arvojen seurantaan. On kuitenkin olemassa myös sovelluksia, joiden avulla voit vaihtaa sähköpyörän sijaintia, jolta sähköpyörä paikantaa sinut. Muuttamalla sijainnin Yhdysvaltoihin, moottori antaa enemmän tehoa, sillä Yhdysvalloissa sähköpyörät saavat kulkea jopa 32 km/h nopeuksia osavaltioista riippuen.
Optimointeja tehokkaaseen sähköpyörän viritykseen
Tärkeä seikka, joka usein skipataan silloin kun puhutaan sähköpyörän virittämistä, on pyörän muiden osien optimointi korkeammille tehoille sopiviksi. Akun kulumisen ohella myös fillarin osat kuluvat enemmän kuin vakiona. Tässä on muutama helppo muutos, jotka on kannattavaa tehtävä näiden haittojen välttämiseksi:
- Valitse suuri kampisarja: Virittämällä sähköpyörääsi ajat nopeammin ja poljinnopeus kasvaa. Halkaisijaltaan suurempi kampisarja, (eturatas jossa on enemmän hampaita) on siksi miellyttävämpi suurella nopeudella. Se myös kuluu hitaammin.
- Suurenna ketjun kokoa: Suuremman eturattaan asentamisen jälkeen on usein tarve myös pidemmälle ketjulle.
- Tarkista etuhaarukka: Yksi suurimmista ongelmista, joita voi kohdata rajoituksen poistamisen jälkeen, on haarukan ennenaikainen kuluminen. Tämä osa on itse asiassa enemmän suuren rasituksen alla, kun fillarilla ajaa usein suurilla nopeuksilla.
- Säädä rengaspaineet: Usein virittämisen jälkeen rengaspaineita kannattaa nostaa hieman korkeamman ajonopeuden vuoksi.
Miksi sähköpyörää ei kannata virittää?
Asenna vain virityslastu ja pyörä kulkee nopeammin. Kun otat lastun pois, kaikki on kuten ennenkin. Näinkö helppoa kuvittelet pyörän virityksen olevan?
Todellisuudessa sähköpyörän viritys on monimutkaisempi juttu. Erilaisten viritysten käyttö johtaa usein teknisiin ongelmiin:
Sähköpyörien ja sähköpyörien moottorien valmistajat vastustavat yleensä viritystä. Loppujen lopuksi se lisää riskiä sähköpyöriä koskevien tiukempien lakisääteisten määräysten lisääntymisestä, mikä voi vaikuttaa kysyntään. Lisäksi yritykset joutuvat käsittelemään virityksen seurauksena ongelmallisia takuuvaatimuksia.
Siksi esimerkiksi Bosch-, Shimano ja Yamaha yrittävät pistää stopin viritykselle. Esimerkiksi ohjausyksiköt vertaavat nopeusanturin signaaleja muihin mittausarvoihin. Jos yksikkö havaitsee poikkeamia, moottori reagoi virhekoodilla.
Perinteisiä sähköpyöriä ei myöskään ole suunniteltu korkeille nopeuksille. Tästä syystä viritys johtaa komponenttien, kuten voimansiirron, vaihteiden ja jarrujen, kulumiseen jopa korkealaatuisempien sähköpyörien kohdalla.