Maastopyörä rengaspaine – opas oikeisiin paineisiin
Artikkeli sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä
Maastopyörän rengaspaineet ovat ratkaisevan tärkeässä roolissa. Tyypillinen maastopyörän rengaspaine vaihtelee 1.5 bar ja 2.4 bar välillä. Nyrkkisääntönä takapyörässä kannattaa pitää hieman korkeampaa painetta. Tarkka määrä riippuu useista tekijöistä, kuten ajajan painosta, maastosta ja mieltymyksistä.
Paineet vs. nopeus
Yleensä pehmeät renkaat mielletään hitaampiin renkaan vierintänopeuksiin. Maastopyöräillessä tämä on kuitenkin kaukana totuudesta. Tosiasia on, että kovemmat renkaat eivät pysty nappaamaan kunnon pitoa alustasta, vaan niillä on taipumus pompottaa. Kitkan puute pompotuksesta johtuva kosketuspinnan puute voivat vähentää merkittävästi ajajan nopeutta. Parhaissa maastopyörissä ja parhailla ajajila ei aina ole ne porukan korkeimmat rengaspaineet.
Pehmeämmät renkaat pystyvät uppoamaan alustaan ja vierimään paremmin epätasaisessa maastossa samalla ylläpitäen paremman pidon. Tämä fakta kompensoi pehmeiden renkaiden alhaisemman maksimivierintänopeuden. Jos renkaat ovat liian pehmeitä – alle 1,4 bar ne alkavat ”laahata”, mikä lopulta saa ne tarttumaan pintaan liikaa. Tämä ylimääräinen kitka tekee ajosta hidasta. Myös pyörän vanteet alkavat saada tarpeettomia iskuja ja ne tulevat alttiiksi kalliille oikomishoidolle – tai pahimmassa tapauksessa kokonaan uusimiselle.
Oikeat rengaspaineet eri tilanteisiin
Ajajan paino | Rengaspaine |
---|---|
40-50kg | 1.4 bar |
50-60 kg | 1.5 bar |
60-70 kg | 1.6 bar |
70-80 kg | 1.7 bar |
80-90 kg | 1.8 bar |
90-100 kg | 1.9 bar |
100-110kg | 2 bar |
Vähennä painetta noin 0.15 – 0.3 bar jos kyseessä on tubeless renkaat.
Pumppaa ilmaa aina niin, että rengaspaine takarenkaassa on hieman korkeampi kuin eturenkaassa.
Kun olet pumpannut renkaat täyteen ylläolevan suositusten mukaan, paras tapa hienosäätää optimaalinen rengaspaine on lähteä yksinkertaisesti ajamaan. Saatat huomata, että esimerkiksi eturenkaan paine onkin liian alhainen. Jos rullaat metsäpolkua alamäkeen ja kuulet vanteen iskevän kiviä ja juuria vasten, voit turvallisesti lisätä renkaisiin lisää painetta. Vice versa, jos vanne ei koskaan pohjaa maksiminopeudella ja sinulla on vaikeuksia pidon ylläpitämisessä, saatat haluta laskea rengaspainetta hieman. Jos sinulla on maastoon oikeanlaiset renkaat, optimaaliseksi säädetty rengaspaine tekee suuren osan työstä auttaakseen sinua saavuttamaan maksimaalisen pidon ja näin ollen ajamaan nopeammin ja turvallisemmin.
On myös syytä huomioida, että se, mikä toimii toiselle henkilölle ei välttämättä toimi sinulle – jokaisella on erilaiset mieltymykset rengaspaineista. Paras taktiikka on siis ronskisti vain testailla se juuri itselle parhaiten sopiva rengaspaine.
Tarkista paineet säännöllisesti
Kaikista polkupyörän renkaista vuotaa ilmaa – jopa oikein asennetuista tubeless-renkaista. Tyypillisesti ilmaa karkaa noin 0.1 bar viikossa, mutta pudotukset voivat olla dramaattisempia riippuen käytöstä ja ympäristötekijöistä. Esimerkiksi jokaista 10c lämpötilan laskua kohden renkaan paine laskee 2 %, koska sisällä oleva ilma kohdistaa vähemmän painetta renkaan seinämään. Tarkistamalla maastopyörän renkaasi säännöllisesti voit välttää odottamattomat yllätykset ja renkaiden puhkeamisen. Kun pumppaat renkaita, älä koskaan ylitä valmistajan ilmoittamaa enimmäispainetta!
PS. Jos etsit fillariin sopivaa ja edullista pumppua, käy kurkkaamassa kuntokaupan pyöräpumput *täältä.