Pyörän kumin paikkaus – opas
Yksi tärkeimmistä asioista, jonka jokaisen pyöräilijän tulisi oppia, pyörän sisuskumin paikkaaminen on luultavasti numero yksi. Pelkällä vanteella ei ole loppujen lopuksi kuitenkaan ole kovin mukava ajella. Jos etsit opasta kuinka paikata tubeless rengas, klikkaa tästä.
Käsittelemme tässä oppaassa perusasiat, kuinka saat pyörän kumin paikattua – olitpa sitten kotona tai tien päällä.
Tyypilliset työvaiheet sisuskumin paikkaamiseen:
Kokoa tarvikkeet: Minimissään tarvitset paikkasarjan. Mahdollisesti tarvitset myös erinäisiä työkaluja pyöräsi tyypistä riippuen ja rengasraudan päällyskumin poistamiseksi vanteelta.
Etsi vuoto: Tarkista sisuskumi huolellisesti; Pienet reiät saattavat vaatia salapoliisityötä tai veteen upottamista reiän paikantamiseen.
Korjataanko vai vaihdetaanko?: Vakavasti vaurioituneita sisuskumeja ei voida – eikä kannata pelastaa.
Puhdista, kuivaa ja karhenna reiän ympärys: Se auttaa paikkapalaa tarttumaan tiukasti kiinni.
Levitä liimaa ja kiinnitä paikka: Suurin virhe tässä työvaiheessa on äkkipikaisuus. Anna liiman kuivua kokonaan ennen paikan asentamista.
Pidä myös mielessä, että monissa nykypäivän paikkapakkauksissa on niin sanottuja liimattomia paikkoja. Liimattomat paikat eivät ole läheskään yhtä kestäviä kuin liimalliset, mutta tarjoavat tyydyttävän kiinnityksen siihen asti, jotta pääset kotiin asti. Työvaiheet ovat kuitenkin pitkälti samat, poislukien liiman käyttö.
Mitä tarvitset?
- Paikkasarja
- Pumppu
- Lenkki- tai jakoavain pyörän irrottamiseen, jos renkaasi ei ole kiinnitetty pikalukolla
- Tussi (vaalea väri)
- Ämpäri tmv. jonne voit upottaa sisuskumin
Useimmat paikkaussarjat pitävät sisällään seuraavat artikkelit:
- Paikkoja
- Liimatuubi
- Hiekkapaperin pala tai metallinen hankaustyökalu
Paikanna vuoto
Tämä voi kuulostaa yksinkertaisemmalta kuin mitä se joskus saattaa olla. Itselläni monesti tien päällä renkaan on puhkaissut jokin todella pieni metallinpala, mikä ei ole käytännössä jättänyt minkäänlaisia selkeitä merkkejä puhkeamisesta, jotka paljaalla silmällä olisi huomattavissa. Toki kyseiset vuodot löytyvät vesiastia -tekniikkaa hyödyntäen, mutta tien päällä tämä on usein todella hankalaa.
Tykkään aina kääntää pyörän ylösalaisin lepäämään sarvien ja satulan varaan. Näin ollen renkaiden kanssa touhuaminen on helpompaa, kun ei jatkuvasti tarvitse tuumailla miten sitä pyörää nyt sitten seuraavaksi pitelisikään sopivassa kulmassa.
Irrota pyörä fillaristasi ja tutki onko renkaan ulkopinnassa selkeitä merkkejä puhkeamisen aiheuttajalle. Joskus rengasrikon aiheuttaja voi olla vaikkapa iso lasinpala ja joskus todella pieni metallinpala, jota voi olla hankala paikantaa. Jos löydät rengasrikon aiheuttajan jo tässä kohtaa, helpottaa se työtäsi huomattavasti. Poista rengasrikon aiheuttaja ja merkitse vuodon paikka sisuskumiin. Sitten ei muuta kuin pyöräytä päällyskumi pois vanteelta joko käsipelillä tai rengasrautaa apuna käyttäen. Huom. vaikka uskot löytäneesi rengasrikon aiheuttajan, tutki silti koko rengas ympäriinsä. Joskus on mahdollista, että rengasrikon on aiheuttanut samanaikaisesti useampi esine.
Jos et löydä vaurioitunutta kohtaa sisuskumia silmäilemällä, on aika tarttua rengaspumppuun.
Pumppaa ilmaa sisuskumiin.
Pidä sisuskumia lähellä korvaasi ja kääntele sitä hitaasti ympäri kuullaksesi, voitko havaita ilman pihinää.
Jos et vieläkään löydä vuotokohtaa, on tyydyttävä vesiastian avustukseen. Upota sisuskumi mihin tahansa vesialtaaseen ja pyörittele sitä hitaasti ympäriinsä kunnes huomaat kuplintaa. Olet nyt löytänyt vuotokohdan! Pyyhi ja kuivaa paikattava kohta ja mahdollisuuksien mukaan merkitse paikka tussilla, jotta et hukkaa vuotokohtaa.
Päätä onko fiksuinta paikata vuoto vai asentaa uusi sisuskumi
Jos vaurio on mielestäsi liian suuri korjattavaksi, tai puhkeamiskohta on sisuskumin sauman päällä, on silloin varasisuskumi oikea ratkaisu pulmaan. Muista myös, että aina kun sisuskumin venttiili vaurioituu, se ei enää ole korjattavissa. Rajatapauksissa voit kokeilla asentaa paikan ja katsoa pitääkö paikkaus paineet sisällään vai ei.
On viisasta ottaa sisuskumi varalle mukaan varsinkin kun lähdet pidemmille lenkeille. Monet ajajat vaihtavat suorilta käsin sisuskumin uuteen, koska se on helpoin ja nopein tapa päästä jatkamaan matkaa. Rikkoutuneen sisuskumin voi heittää mukaan reppuun ja korjata sen ajan kanssa takaisin kotiin päästyään.
Jotkut fillaristit taas tykkäävät käyttää paikkasarjaa kenttäkorjauksena. Paikattu sisuskumi voi itse asiassa olla jopa vahvempi kuin kokonaan uusi sisuskumi, kunhan paikkaus on tehty oikein ja paikkattu sisuskumi ei ole useita vuosia vanha.
Sisuskumin paikkaus
Kun olet löytänyt vuodon ja päätät jatkaa paikkauksen kanssa, on aika karhentaa ja puhdistaa sisuskumin pinta.
- Ensi alkuun tyhjennä sisuskumi täysin tyhjäksi.
- Puhdista paikattava alue perusteellisesti – muista myös kuivaus jos sisuskumi on märkä!
- Käytä hiekkapaperia tai metallista hankaustyökalua vuotokohdan ympärillä olevan alueen karhentamiseen. Tämä auttaa liimaa tarttumaan paremmin.
- Taputtele reikään ja sen ympäristöön pieni määrä liimaa tasaisesti. Nyrkkisääntönä liimaa tulisi olla hieman isommalla alueella kuin mitä itse paikkapalan koko on.
- Odota muutama minuutti, jotta liima kuivuu. Tässä vaiheessa suurin osa tekee virheen, eikä anna liiman kuivua kunnolla. Anna liiman kuivua rauhassa onnistuneen paikkauksen tekemiseksi.
- Poista paikkapalan takapuolella oleva repäisytarra ja paina paikkapala vuotokohdan päälle.
- Pidä paikkapalaa tukevasti paikallaan puolisen minuuttia. Muista puristaa paikan alle mahdollisesti joutuneet ilmakuplat.
Kun olet kiinnittänyt paikan, anna sen kuivua ja asettua paikoilleen rauhassa useita minuutteja. Lisää sisuskumiin sitten hieman ilmaa, mutta älä täytä sitä vielä kokonaan, sillä se rasittaa paikkakohtaa ennen kuin liima on täysin asettunut. Testaa paikkakohdan pitävyys uudelleen veden alla ja tarkista, ettei paikkapalan reunoista tule kuplia.
Lopputarkistus: Jätä sisuskumi ulos yön ylitse ja tarkista seuraavana aamuna, onko se menettänyt ilmaa. Jos ei, olet valmis survomaan osittain täytetyn sisuskumin takaisin paikoilleen. Lopuksi vielä on kiinnitettävä rengas uudelleen vanteelle, täytettävä se kokonaan ja laitettava rengas takaisin pyörään. Ei muuta kuin matka jatkukoon!
Lue myös miten pyörän rengas pumpataan oikein