Rengasarvio: Suomi Tyres Extreme 294
Minun piti kokeilla Suomi Tyres W240 54-622 rengasta maastopyörässä, mutta ne olivat loppuneet tukkurilta. Otin vaihtoehdoksi oikeat maastorenkaat, enkä ole vielä katunut. Onhan Extremeillä nastarengastettu maasturi painava verrattuna kesäkuosiinsa, mutta kulkee sohjossakin kuin juna.
Renkaan sopivuus
Kuten kaikki tähän mennessä kokeilemani Suomi Tyres -renkaat, on tämäkin hieman nimellismittaansa hoikempi. Viritin maasturiini vielä täyspitkät SKS Bluemels -lokasuojat rakennellessani huonon kelin kauppakassia, ja renkaat mahtuivat hyvin alle.
Ajotuntuma
Olen nyt ajellut näillä renkailla kovalla lumella, jäällä, sohjossa, metsässä ja paljaalla asfaltilla. Painoa ei paljon huomaa ajaessa, koska talvikelillä eteneminen on muutenkin hidasta. Ainoastaan paljaalla asfaltilla ajaminen ei tunnu
mukavalta.
Erityisesti ilahduin Extremen suuntavakavuudesta lumessa ja sohjossa.Ajoin huvikseni yhden maastolenkin siirtymän vielä ajamatonta latupohjaa pitkin. Lunta oli vähän, mutta se oli pakkaspäivää edeltäneen vesisateen kovettama. Hanki ei kantanut minua, mutta eteneminen oli vakaata. Maastossa oli lumisia ja vähän jäisiä polkuja, mutta myös kosteita paikkoja. Pysyin hyvin pystyssä, ja oli hurja ajaa murtuvien lätäköiden yli.
Myöhemmin ajoin maastossa läskipyörämiehen perässä. Pakkasta oli vähemmän ja lumi oli pehmeämpää, mutta pääsin hyvin eteenpäin.
Sohjokelissä heitin yhden asiakaskäynnin maastopyörällä. Olin samana päivänä vienyt lapset tarhaan Schwalbe Marathon Winter 42-406 ja Suomi Tyres W240 47-559 -yhdistelmällä. Eihän laatikkopyörää ja maastopyörää voi tietysti etenemiseltään verrata toisiinsa, mutta Extreme 294:n suuntavakavuus oli aivan toisenlainen, kuin matalakuvioisen Marathon Winterin.
Minulla ei ole vielä kokemuksia uudemmista taittuvarunkoisista talvirenkaista, joten niihin en osaa Extremeä verrata.
Suosittelenko?
Suosittelen rengasta, jos maastopyörästä pitää tehdä sohjokone vaikkapa työmatkapyöräilyyn. Talvisessa maastossakin menee hyvin.