Alankomaiden poliisilla on laite viritettyjen sähköpyörien testaamiseen
Alankomaiden poliisi käyttää testipenkkejä tarkistaakseen sähköpyörien maksiminopeuden ympäri maata, ja niillä voidaan myös valvoa noudattavatko sähkökäyttöiset ajoneuvot, kuten sähköpyörät, nopeat sähköavusteiset polkupyörät ja fatbiket, voimassa olevaa nopeutta koskevaa lainsäädäntöä.
Nämä 247 uutta laitetta on otettu käyttöön osittain vastauksena viime vuosina vakavien loukkaantumisten määrän kasvuun pyöräilijöiden onnettomuuksissa. Vuonna 2022 poliisi totesi, että kuolemaan johtaneiden pyöräilyonnettomuuksien määrä oli korkeimmillaan koskaan, ja lisäsi, että ”nämä luvut seuraavat suurin piirtein sähköpyörien ja muiden sähkökäyttöisten kaksipyöräisten nousua”.
Dynopenkissä on kaksi asetusta: mopot tai sähköajoneuvot. Mopoille ja kevytmopoille tarkistetaan maksiminopeus. Poliisi ei tarkasta sähköajoneuvojen, kuten sähköpyörien, fatbikejen tai nopeiden sähköavusteisten polkupyörien, nopeutta, vaan arvioivat hetken, jolloin poljinavustus päättyy.
Alankomaissa sähköpyörien ja fatbikejen (luokiteltu sähköpyöräksi paksuilla renkailla) laillinen moottoriavustuksen raja on 25 km/h ja nopeille sähköavusteisille polkupyörille se on 45 km/h.
Poliisi sanoi, että Alankomaissa fatbikeja myydään yleensä poljinavusteisina pyörinä, mutta monilla on avustus, jonka ansiosta ne voivat ylittää laillisen rajan. Joissakin malleissa on myös enemmän kuin sallittu 250W moottori tai kaasuvipu, joka mahdollistaa kuljettajien nopeuden nostamisen yli 6 km/h ilman polkemista, mikä poliisin mukaan ei myöskään ole sallittua.
Jos sähköpyörän tai nopean sähköavusteisen polkupyörän kuljettaja rikkoo sääntöjä, poliisi voi määrätä 290 euron sakon. Jos rikkomuksia on useita, poliisi voi myös takavarikoida pyörän.