Testit

Koeajossa Surface 604 Boar

Tänään pääsemme koeajamaan Kanadasta alkunsa saanutta Surface 604 Boar -sähköpyörää. Nettisivuilla pyörään tutustuen speksit olivat pyörässä kohdallaan, eikä edullinen hintakaan ollut pahitteeksi. Erityisesti meidän mielenkiinnon pyörään herätti päheän näköiset tavaratelineet ja lokasuojat, joilla pyörän saa varusteltua halutessaan. Tämä maastopyörä on suunniteltu tarjoamaan tehokkaan ja nautinnollisen pyöräilykokemuksen kaikenlaisissa maastoissa. Blogissamme pureudumme tarkemmin Boar-pyörän ominaisuuksiin, suorituskykyyn ja käyttökokemuksiin. Luvassa on jännittävää luettavaa kaikille pyöräilyintoilijoille ja seikkailunhaluisille maastopyöräilijöille.

Testialueeksi valikoitui Harjureitti Säkylässä. Reitin varrelta löytyikin varsin monipuolista maastoa aina todella pehmeästä hiekasta ja jyrkistä mäistä kunnon suohon, joten Boarin ominaisuudet saatiin laitettua kovalle koetukselle.

Itse pyörään

Yritän pitää arvostelun pyörästä mahdollisimman rehellisenä ja puolueettomana vaikka me pyöriä myymmekin. Itse en ole koskaan erityisemmin ollut fatbikeista kiinnostunut. Joitakin olen aiemmin ajanut ja olen niitä pitänyt jotenkin kömpelöinä ja turhan traktorimaisina ajaa. Boarilla tuli heti maastoon päästessä hieman erilainen tunne.

Ajettu malli oli jäykällä keulalla varustettu, eikä siihen asennettu maastoajoon lokareita tai tavaratelineitä tuomaan ylimääräistä painoa. Runkoltaan pyörä oli M/L, joka ainakan 182 senttisen kuljettajan alle tuntui sopivalta myös maastossa.

Surface on todella panostanut pyörän rungon suunnitteluun, minkä myös huomaa pyörän ajettavuudessa. Boar muistuttaakin ehkä ajettavuudeltaan enemmän plus koon pyörää kuin perinteistä fatbikea. Mutkissa pyörä ohjautui nöyrästi, eikä jyrkemmissäkään alamäissä meno alkanut tuntumaan siltä, että pyörä veisi miestä. Lyhyt akseliväli ja chainstay tekevät pyörän ohjattavuudesta keveää, mikä poistaa hieman fatbikeille tyypillistä traktorimaisuutta ajosta. Ajoasento Boarissa onkin rennon pysty, joka sopii fatbike henkiseen ajeluun loistavasti. Surface vertaa omilla sivuillaan Boarin ajettavuutta Ducatin moottoripyörään. 

Lisää jännitystä koejoihin

 4” rengastus pehmentää menoa mukavasti ja antaa reilusti pitoa, mikä koko fatbiken olemukset tärkein puoli onkin. Boariin on saatavilla myös leveämpää 4,5” rengas-vanne settiä joka varmasti olisi omiaan pehmentämään ajoa vielä lisää. Myös lisävarusteena myytävä jousitettu RST:n keula pehmentäisi menoa. Keulasta olisikin ollut hyötyä koeajoissa, sillä jyrkän mäen ja nypyn jälkeen ei edes muhkeasta renkaasta enää ollut paljon hyötyä, mikä johtikin kovaan iskuun käsille ja käden irtoamiseen ohjaustangolta, jonka jälkeen tutustuttiinkin jo maaperään naama edellä.

Boarin matkaan vauhdittaa Bafang:n valmistama, erityisesti fatbike pyöriin suunniteltu napamoottori, jota on saatavilla niin 350 kuin 250 wattisella moottorilla – näistä koeajoon valikoitui 250 w malli. Moottorin tehoja saa muutettua kontrolleria vaihtamalla. Heti pyörää paketista ottaessa moottorin iso koko pisti silmille. Fatbiken leveä rengastus vaatii moottoriltakin leveämpää kokoa, mikä tekeekin siitä todella massiivisen oloisen. Voisikin olettaa moottorin tuottavan enemmänkin tehoa – ainakin kokonsa puolesta. Luulisi että tuon kokoinen moottori kestäisi ottaa isompiakin tehoja ulos, sillä jäähdyttävää pinta-alaa on reilusti enemmän verrattuna esim. BH.n Nitro sarjan 500 W moottoreihin. 

Virtaa moottorille antaa Samsungin kennoista koottu 478 Wh akku, josta löytyy USB pistoke erinäisten laitteiden latailua varten. USB paikka osoittautuikin maastossa käteväksi kun GoProsta loppui akku kesken päivän kuvailujen. Päivän aikana kilometrejä kertyi noin 20, joka kulutti akusta virtaa 3 palkkia eli noin 30 %. Ajo oli pääosin reipasta ajoa isoimmalla avustuksella, joten akun kapasiteetti todellisessa ajossa olikin positiivinen yllätys. Keveämmällä avustuksella pyörällä pääsisi maastossa pidemmänkin lenkin, mikä on retkeilyä ajatellen hieno ominaisuus.

 Voiman siirrosta huolehtii Sram 1×10 vaihteisto X5 vaihtajalla. Sram valikoimasta keskitasoa oleva vaihtajan toimintaa ei voi moittia, sillä se suoriutui tehtävästään eleettömän kauniisti. Yläpäästä välitystä löytyy mukavasti aina 35 km/h nopeuksiin asti, mutta hiljaisemmissa vauhdeissa pehmeähiekkaiseen ylämäkeen polkiessa loppui ainakin tältä polkijalta auttamattomasti voima jaloista. Pienemmille välityksille toivoisi löytyvät vielä pienempää vaihdetta, sillä leveästä renkaasta ei pito loppunut kovin helposti.

 Maastoajossa yksi tärkeimpiä asioita on pyöräilijän ja pyörän väliset kosketuspinnat. Olikin mukava huomata, että Surface on panostanut myös tälle alueelle. Tehdasasennettuna tulevat flat pedal -polkimet takaavat tukevan otteen kengän ja polkimen välille. Samoin maastopyörään harvinaisen pehmeä satula, jonka päällä on mukava kruisailla. Runko on muotoiltu Boarissa niin, että satulan saa halutessaan laskettua todella alas, jolloin se ei maastossa varmasti ole edessä. Lukitsemattomat gripit puolestaan olivat varsin perustason osia, eikä niistä ole suurempia kehuja tai haukkuja sanottavana.

 Tehdasasennettuina toimitettavat flat pedal polkimet.

Ajossa

Boaria käytettiin niin jyrkissä hiekkamäissä kuin kangasmetsässä ja suossakin. Hauskaa pyörällä on ajaa – se on varmaa. Kerta toisensa jälkeen Boar nostatti hymyn koeajajien suupielille. Leveä rengastus kantoi pehmeälläkin hiekalla hienosti toisin kuin koeajossa käytetyllä suolla. Suo oli niin pehmeää, että sinne upposi yhtälailla kävellen kuin Boarillakin, joten suolla päädyttiinkin ajamaan enimmäkseen pitkospuilla, joka osoittautuikin todella hauskaksi. Pitkospuita pitkin kiitäessä pariin kertaan sattunut tipahtaminen ja eturenkaan upottaminen suohon heitti koeajajan hienossa kaaressa turpeeseen. Pitkospuilla ajaminen vaati kuitenkin tarkkuutta niin ajajalta kuin pyörältäkin, mikä tekee siitä melkoiset koukuttavaa.

 Pehmeässä suossa ei kantanut edes 4″ rengastus.

Harjulle noustessa tulee sähköpyörän parhaat puolet epäilemättä esiin. Hiekkaisia ylämäkiä ajaessa on vauhtia avustava moottori parhaimmillaan. Ehkä suurin valituksen aihe koeajajilta Boarilla ajaessa on vasta noin 1,5 km/h nopeudessa alkava avustus. Tasamaalla ominaisuutta tuskin huomaa, mutta ylämäessä liikkeelle lähtiessä soisi avustuksen lähtevän heti mukaan. Myös kaikista isoimmalla vaihteella, sellaisella vanhan ajan mummopyörä tyyppisellä kadenssilla, liikkeelle lähtiessä moottorista tulee hieman nykivä tunne. Tämä johtunee nopeasti reagoivasta momentin tunnistus anturista, joka pienellä kadenssilla ja isolla vaihteella polkiessa aiheuttaa suurempaa tehon tuottoa aina polkimien ollessa vaaka asennossa. Pienemmällä vaihteella samaa tunnetta ei synny kadenssin ollessa korkeampi. Toisaalta nopeasti reagoiva momentin tunnistus on hyvä, sillä pyörällä voi halutessaan jopa keulia sähköavustus päällä, koska veto lakkaa heti polkiessa. Samalla momentintunnistimella varustetuissa BH:n pyörissä on pieni viive vielä polkemisen lopettamisen jälkeen, mikä toki tasaa vetoa, mutta samalla myös tehokkaasti haittaa pyörällä temppuilua.

Yksi Bafang:n sähköjärjestelmän hienoimpia ominaisuuksia on vapaammin ohjelmoitavissa olevat asetukset. Suoraan pyörän näytöstä vasemmalle sijaitsevien nappien avulla saa muunneltua niin näytön kirkkautta, automaattista sammumis aikaa, kuin pyörän maksimi nopeutta. Salasanalla suojatun valikon takaa voi muuttaa pyörän rengaskokoa ja avustettua maksimi nopeutta aina 60 km/h asti. Tämä onkin hieno ominaisuus, sillä maastoon siirryttäessä voi pyörän nopeuden muuttaa katulaillista 25 km/h rajoitusta korkeammaksi. (Huom. kunhan vakuutukset ja luvat kunnossa)

250 wattisella testipyörällä ja 0,6 barin rengaspaineilla ei moottorista kuitenkaan enää ollut liiemmin hyötyä yli 30 km/h nopeuksissa. Isommalla 350 w teholla ja kovemmilla rengaspaineilla Boarilla pääsisi jo 35 km/h, mikä maastoon kapeille poluille on melkoinen vauhti.

Päätelmät

Metsässä vietetty päivä Boar kyydissä oli kaikenkaikkiaan onnistunut eikä helteiselle kesäpäivälle paljon hauskempaa tekemistä keksisi. Metsissä samoiluun, polkujen koluamiseen tai vaikka pidemmälle lenkille reilun varustuksen kanssa on Boar hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaita markkinoilta löytyviä vaihtoehtoja. Vasta toisen sukupolven mallissa on vielä hieman parannettavaa, mutta ne eivät menoa liiemmin häirinneet. Pitkä akun kesto, hyvä ajettavuus ja toimivat komponentit tekevät Boarilla ajosta takuuvarmasti hyvän kokemuksen.


Image with Link
Tutustu parhaisiin fillareihin ja pyöräilytarvikkeisiin Kuntokaupassa
Kuntokaup Image

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *