Pyörän renkaan pumppaus – miten se tehdään oikein?
Suurin yksittäinen suorituskyvyn parannus, jonka voit tehdä pyörällesi ei suinkaan ole kevyempi vannesarja tai hieno elektroninen vaihteen vaihtaja. Itse asiassa paras suorituskyvyn parantaja ei ole laisinkaan päivitys – eikä se oikeastaan maksa enempää kuin muutaman minuutin aikaasi.
Kyseessä on tietenkin oikea pyörän rengaspaine. Jos et kiinnitä huomiota täyttöön, renkaissasi oleva ilmanpaine ei todennäköisesti ole täysin ihanteellinen, vaan huonoimmassa tapauksessa jopa niin väärä, että se aiheuttaa ylimääräisiä löystymiä ja vakavan suorituskyvyn ja mukavuuden menetyksen. Tässä ovat parhaat vinkkimme täydellisen pyörän rengaspaineen löytämiseen.
Pumppaa pumppaa
Oikea rengaspaine pistää pyöräsi rullaamaan nopeasti, tarjoaa tasaiset kyydit ja välttää rengasrikkoja. Nyrkkisääntönä kapeat renkaat tarvitsevat enemmän ilmanpainetta kuin leveät: Maantierenkaat vaativat tyypillisesti jopa 8bar:in paineen, maastopyörän renkaat, 2.5bar:in paineen ja hybridirenkaat 5 barin paineen. Toisessa ääripäässä ovat sitten fatbike eli läskipyörän renkaat, jotka yleensä tarvitsevat tilanteesta riippuen vain 0.1-2bar:in paineet.
Löytääksesi juuri sinulle ja fillarillesi ihanteellisen paineen, aloita yllämainittujen suosituspaineiden keskeltä ja huomioi lopuksi vielä painosi. Mitä enemmän painat, sitä korkeammat rengaspaineet tarvitset. Jos esimerkiksi 75 kiloinen kuski käyttää 7bar:in paineita maantiepyörässään, 90 kiloa painavan kuljettajan pitäisi käyttää noin 8bar:in paineita saman lopputuloksen saamiseksi. Älä koskaan pumppaa renkaisiin yli tai alle valmistajan suosittelemien rengaspaineiden, jotka on mainittu renkaan reunassa.
Tarkista paineet säännöllisesti
Renkaat vuotavat ilmaa ajan myötä. Oikein asennettu tubeless-rengas ja renkaat, joissa käytetään sisuskumia (yleisin tyyppi polkupyörissä), vuotavat paljon vähemmän kuin maantiepyöräilijöiden käyttämät lateksista valmistetut sisuskumit. Kuitenkin ilmaa tihkuu ulos kaikista renkaista, aina reilusti alle 0.1bar:in viikkohävikistä rajumpiin, useiden bar:ien pudotuksiin yhden yön aikana. Hävikkinopeus kasvaa paineen kasvaessa ja reaktiona ulkoisiin tekijöihin, kuten alhaisempiin lämpötiloihin. Jotkut meistä (itseni mukaanlukien) tarkistavat rengaspaineet ennen jokaista ajoa ja jotkut taas esimerkiksi kerran kuukaudessa. Tärkeää on kehittää ja pitää kiinni säännöllisistä tarkastuksista, jotta rakkaan kulkupelisi rengaspaineet pysyvät kohdillaan.
Rengaspaineet eivät ole yhden kerran homma jonka jälkeen voit unohtaa koko homman vuodeksi. Nyrkkisääntönä on, että korkeampi rengaspaine tarkoittaa pienempää vierintävastusta, sillä tasaisella pinnalla kovaksi pumpatut renkaat antavat vähemmän periksi ja muodostavat pienemmän kosketusalueen maahan. Mutta mikään tie ei ole kuitenkaan täysin sileä, aina löytyy kuoppia, monttuja sekä muita epätasaisuuksia joiden vuoksi ei välttämättä ole optimaalisinta pumpata renkaita kivikoviksi. Optimaalisesti täytetyt renkaat mukautuvat tien epätasaisuuksiin ja vaimentavat iskuja. Reiluihin painelukemiin pumpatut renkaat taas välittävät iskut suoraan ajajaan, mikä uusimpien tutkimusten mukaan uhraa nopeutta ja ennen kaikkea ajomukavuutta.
Uudella asfaltilla renkaat voivat tuntua hyviltä ja nopeilta kovillakin paineilla, mutta epätasaisella tiellä on hyvin todennäkäistä että ne rullaavat paremmin hieman matalammilla rengaspaineilla. Märissä olosuhteissa saatat haluta käyttää noin 0.5bar tavallista pienempiä paineita pidon optimoimiseksi.
Älä paisuttele liikoja
Usein kuulee sanottavan ”enempi on parempi”. Polkupyörän renkaista puhuttaessa tämä on kuitenkin yleinen harha ja se on aikamoista liioittelua. Renkaan kyuljessä ilmoitettu maksimipaine on yleensä liian korkea – eikä siinä oteta huomioon mitään rengaspaineeseen vaikuttavia tekijöitä, kuten ajajan kokoa tai vaikkapa maastoa. Vaikka vierintävastus kasvaa alhaisemmalla paineella, useat tutkimukset silti osoittavat, että eri renkaiden vierintävastus kasvaa vain minimaalisesti. Renkaan vierintävastus on loppupeleissä aika pieni menoa vastustava voima fillareista puhuttaessa. Suurin menoa hidastava tekijä on ilmanvastus. Suurimmat erot vierintävastuksessa eivät ole paineessa, vaan käyttämässäsi renkaassa. Rengaskaupoilla ollessasi kannattaakin siis reilusti tutkia kaikkien tarjolla olevien renkaiden vierintävastuksia.
Testaa eri paineita
On melko yleistä täyttää etu- sekä takarenkaat samaan rengaspaineeseen. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että normaalisti ajajan paino ei jakaudu tasaisesti etu- ja takarenkaan päälle. Maantiepyöräilijöillä painojakauma on usein 40 prosenttia edessä ja 60 prosenttia takana. Jos kyseessä on maantiepyörä tai vaikkapa ihan normaali citypyörä, voi tämä painosuhde olla vieläkin suurempi, jopa 30 prosenttia edessä ja 70 prosenttia takana.
Tämähän taas tarkoittaa sitä, että sinulle optimaalisin rengaspaine riippuu monista eri asioista, mukaanlukien renkaiden valinnasta, ajotyylistä ja maastosta. On myös selvää, että sinun ei missään nimessä kannata käyttää samaa painetta etu- ja takarenkaassa. Jos painat 80 kiloa painojakauman ollessa 40-60, tarkoittaa se sitä, että painostasi 48 kiloa on takapyörän päälle ja 32 kiloa on etupyörän päällä. Nyrkkisääntönä on siis järkevää, että takarenkaassa kannattaa pitää hieman suurempaa rengaspainetta. Emme kuitenkaan puhu mistään 40 prosentin erosta, mutta ei ole kohtuutonta ajatella, että takarenkaan paine voisi olla n. 15 prosenttia enemmän.
Pumppu mittarilla vai ilman?
Usein ajatellaan, että renkaan paineen voi testata sormin puristamalla. Totuus on kuitenkin se, että vaikka rengas tuntuu kivikovalta on siellä kuitenkin vain alle puolet suositellusta rengaspaineesta.
Renkaan pumppaus kannattaa suorittaa helppokäyttöisellä ja edullisella jalkapumpulla, joka on varustettu ilmanpainemittarilla. Ilman ilmanpainemittaria on mahdoton tietää milloin oikea rengaspaine on saavutettu. Renkaan paineen voi mitata myös erillisellä painemittarilla tai tarvittaessa vaikka huoltoasemalla poikkeamalla. Kyseessä on kuitenkin toistuva toimenpide, joten oman pumpun hankkiminen on suositeltavaa.
Suositellut rengaspaineet
Suositellun rengaspaineen näet aina renkaan kyljessä olevista merkinnöistä. Alla kuitenkin vielä lista suositelluista paineista.
- Maantiepyörä: 5-9 bar
- Maastopyörä: 1.7–4 bar
- Hybridipyörä: 2.5–5 bar
- Kaupinkipyörä: 3-4.5 bar
- Gravel pyörä: 4.5 – 5 bar
- Fatbike: Lue opas fatbiken rengaspaineisiin