Sähköajoneuvojen lainsäädäntö
Sähköpyörät ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina, ja yhä useammat ihmiset hankkivat niitä sähköfillareita joko vapaa-ajan aktiviteetiksi tai käyttövälineeksi. Sähköpyörä onkin mainio tapa kulkea paikasta toiseen, sillä se on ympäristöystävällinen ja edullinen vaihtoehto perinteisille polttomoottorikäyttöisille kulkuneuvoille.
Sähköisten liikkumavälineiden tieliikennelainsäädäntö vaihtelee erityyppisten laitteiden välillä riippuen siitä, liikkuuko laite pelkällä sähköllä vai avusteisesti, sekä löytyykö siitä esimerkiksi polkimet tai istuin. Jos laitteessa on polkimet, on se Suomen lainsäädännön mukaan:
SÄHKÖAVUSTEINEN POLKUPYÖRÄ
Moottori vain avustaa polkemista maksimissaan 250W teholla, eikä sitä saa kuljettaa pelkällä sähköllä. Eli ”kaasu” on kielletty. Sähköavusteinen polkupyörä ei tarvitse liikennevakuutusta.
TAI
MOOTTORILLA VARUSTETTU POLKUPYÖRÄ (L1e-a)
Saa kuljettaa avustuksen lisäksi myös pelkällä sähköllä. Moottorin maksimiteho saa olla enintään 1000W. Moottorilla varustettu pyörä on sähköisistä henkilökuljettimista vielä ainakin toistaiseksi ainoa, mille tulee hankkia pakollinen liikennevakuutus (pl. sähköautot, -mopot ja -moottoripyörät).
Molemmissa tapauksissa moottorin avustus, joko polkemalla tai pelkällä kaasulla ajettaessa, pitää loppua 25 km/h nopeudessa. Sähköavusteiselta, ja sähköpyörältä vaaditaan tavallisen polkupyörän tekniset ominaisuudet, eli heijastimet, etu- ja takavalo, sekä äänimerkinantolaite. Tieliikenteessä yli 25 km/h kulkevat, teholtaan yli 1000W sähköpyörät lasketaan mopoiksi, jolloin pyörältä vaaditaan liikennevakuutuksen lisäksi katsastus ja rekisteröinti. Myös kuljettajan tulee olla vähintään 15-vuoden ikäinen, erillisen kuljettajantutkinnon (mopokortti) suorittanut henkilö.
Tieliikenteessä muut sähköiset liikkumavälineet jaetaan:
JALANKULKUA AVUSTAVAT TAI KORVAAVAT SÄHKÖISET LIIKKUMAVÄLINEET
Esimerkiksi sähköpotkulaudat, tasapainolaudat ja muut, itsestään tasapainottuvat, yksi- tai useampipyöräiset sähköiset henkilökuljettimet. Laitteet rinnastetaan jalankulkijoihin, eikä niillä ole teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen. Nopeus ei kuitenkaan saa ylittää 15 km/h, eikä laitteessa saa olla istuinta, ellei sitä ole tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.
TAI
KEVYET SÄHKÖAJONEUVOT
(Erilaiset tehokkaammat itsestään tasapainottuvat henkilökuljettimet, sähköpotkulaudat, iäkkäiden tai liikuntarajoitteisten käyttöön tarkoitetut kolmi- tai nelipyöräiset skootterit, sähkörollaattorit ja muut vastaavat ajoneuvot. Kevyiden sähköajoneuvojen suurin sallittu nopeus on 25 km/h, ja maksimi moottoriteho 1000W. Teknisesti kevyissä ajoneuvoissa tulee olla äänimerkinantolaite ja heijastimet. Myös etuvalo on pakollinen, mutta henkilöön kiinnitettävät valaisimet ovat sallittuja (esim. otsalamppu). Laitteessa ei saa olla istuinta, ellei sitä ole tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön. Kevyiltä sähköajoneuvoilta ei vaadita liikennevakuutusta, ja ”kävelyvauhtia” liikuttaessa ne voidaan rinnastaa myös jalankulkijoiksi.
Sähköisten henkilökuljettimien lainsäädäntö on hyvin tulkinnanvarainen eri laitteiden välillä, ja elää jatkuvasti yrittäessään pysyä uusien laitteiden mukana. Hyvänä nyrkkisääntönä voi ajatella, että jos laitteen maksiminopeus on 15 km/h, sovelletaan jalankulkijan sääntöjä. Jos taas laitteen maksiminopeus on 25 km/h, sovelletaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä. Yli 25 km/h nopeuksille on tieliikenteessä omat ajoneuvoluokkansa ja kuljettajavaatimuksensa rakenteesta, tehosta ja huippunopeudesta riippuen. Me emme kuitenkaan vastaa tietojen oikeellisuudesta, ja kehoitamme kaikkia kulkijoita maalaisjärjen ja hyvien käytöstapojen soveltamiseen. Kunnioittamalla ja huomioimalla muut liikenteenkäyttäjät, sekä ennen kaikkea valitsemalla oikeat tilannenopeudet, liikenne on kaikille sujuvampaa. Tarkentavilla kysymyksillä voi kiusata Trafia: Asiakaspalvelu | Traficom.