Pyörän pesu – opas

Oikeanlainen pyörän pesu tulisi olla osana viikottaista tai vähintään kuukausittaista pyöränhuoltorutiinejasi. Pyörän säännöllinen pesu takaa osien pitkän ja huoltovapaamman elämän. Olitpa sitten maantiepyörän tai maastopyörän selässä, pyörän pesu (erityisesti voimansiirron) on välttämätöntä. Maantiepyörille suosittelemme voimansiirron rasvanpoistoa ja uudelleenrasvaamista noin joka 100. ajokilometrin jälkeen. Maastopyöriä tulisi puhdistaa jokaisen mutaisen ajon tai joka toinen viikko säännöllisen käytön jälkeen, jos kyseessä on kuivat olosuhteet.

Tarvikkeet

  • Ämpäri
  • Juokseva vesi tai vaihtoehtoisesti toinen ämpäri täynnä puhdasta vettä
  • Pyörän erikoispuhdistusaine tai vaihtoehtoisesti astianpesuaine
  • Rasvanpoistoaine
  • Harjasarja
  • Rättejä
  • Ketjuöljy
  • Pyörän kiillotusaine

Kuinka pyörä pestään

1. Täytä ämpäri vedellä ja astianpesuaineella tai pyörille tarkoitetulla pesuaineella. Yritä pestä pyörä varjossa estääksesi sen kuivumista liian aikaisin.

2. Täytä ämpäri vedellä ja astianpesuaineella tai pyörille tarkoitetulla pesuaineella. Yritä pestä pyörä varjossa estääksesi sen kuivumista liian aikaisin.

3. Levitä rasvanpoistoaine. Vinkki: Käytä pyörille erityisesti suunniteltua rasvanpoistoainetta koko voimansiirrossa (kasetti, vaihtajat, ketju, eturattaat) ja anna liuoksen vaikuttaa vähintään 5 minuutin ajan. Vältä: Älä suihkuta rasvanpoistoainetta jarrupaloihin tai jarrulevyihin, jos sinulla on levyjarrut. Jos rasvanpoistoaine pääsee näille alueille, se voi aiheuttaa kitkaa ja ylimääräistä vinkumista jarruissa!

4. Sillä aikaa kun rasvanpoistoaine tekee tehtävänsä, käytä harjaa puhdistaaksesi muut pyörän osat. Pidä ”voimansiirron harjat” ja ”runkoharjat” erillään, ellet halua hyvin rasvaista pyörää! Yritä harjata fillari tarkasti ympäriinsä. Jatka harjojen kastelemista saippuavedessä, kun harjaat. Harjoja on saatavilla eri muotoisina ja kokoisina, ja ne mahdollistavat pääsyn pyörän vaikeasti saavutettaviinkin koloihin ja rakoihin. Varmista, että käytät pehmeäharjaksisia harjoja pyöräsi runkoon ja jämäkämpiä harjoja voimansiirron puhdistukseen.

5. Käy voimansiirto vielä kertaalleen läpi voimansiirron puhdistukseen pyhitetyillä harjoilla ja puhdista koko voimansiirto perusteellisesti, mukaan lukien takavaihtaja. Pesuienen puristaminen ketjua vasten, kun pyörität polkimia taaksepäin, on hyvä niksi puhdistaa tahmea rasva ketjuista.

6. Kun olet tyytyväinen harjauksen perusteellisuuteen, käytä taas puutarhaletkun ”suihku” -asetusta huuhdellaksesi koko pyörän.

7. Jos on aurinkoinen päivä, voit laittaa pyörän auringonpaisteeseen kuivumaan. Jos näyttää kuitenkin siltä, että todennäköisesti fillari ei kuivu noin 5-10 minuutissa, kannattaa napata muutama puhdas riepu ja kuivata fillari läpikotaisin. Kiinnitä huomiota erityisesti pultteihin, voimansiirtoon ja muihin kohtiin, jotka tuppaavat keräämään vettä. Kuivaa voimansiirtosi pyyhkimällä takapakkaa ja eturattaistoja ja pidä rätti ketjussa polkiessasi taaksepäin.

8. Kuivattuasi voimansiirron, lisää öljyä pitääksesi ketjun hyvässä kunnossa. Saatavilla on monia erilaisia öljyjä (märkä, kuiva, keramiikka jne.), Tutustu eri vaihtoehtoihin, ja hanki juuri sinun käyttöösi ja olosuhteisiin parhaiten sopiva rasva. Ravista öljyä hyvin ennen levittämistä. Pidä suutinosaa kiinni ketjussa ja purista varovasti vapauttaaksesi lempeän öljypuron, kun poljet taaksepäin toisella kädelläsi. Öljytäksesti koko ketjun, polkaise taaksepäin vähintään 10 täyttä kierrosta. Anna öljyn imeytyä ketjuun noin 5 minuutin ajan.

9. Pyyhi ylimääräinen öljy rievulla. Liika öljy houkuttelee likaa voimansiirtoosi, joten ole huolellinen ettei ketjuun jää liikaa öljyä.

10. Jos luulet lianneesi jarrulevyt puhdistaessasi pyörääsi, voit puhdistaa jarrulevyt hankausalkoholilla tai jarruosien puhdistamiseen erityisesti suunnitellulla puhdistusaineella.

Mukavia pesuhetkiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *